התזמורת הפילהרמונית הישראלית: חגיגה של צלילים

ברחבי העולם תזמורות סימפוניות מייצגות את התרבות והמוסיקה המקומית של האזור בו הן פועלות. אך התזמורת הפילהרמונית הישראלית, שחוגגת כיום את שנתה ה-88, מהווה הרבה יותר מכך. היא משמשת כשגרירה תרבותית עוצמתית של מדינת ישראל, וכגשר חשוב לקירוב לבבות ושיתוף פעולה מוסיקלי בין עמים ותרבויות. במאמר שלפניכם נפרט על התזמורת הפילהרמונית ונסביר על היווסדותה ופעילותה כיום.

מבט היסטורי

ההיסטוריה של התזמורת החלה בשנת 1936, כאשר קבוצת נגנים יהודים מובילים מברית המועצות הגיעו לישראל הם החליטו להקים תזמורת שתנגן מוסיקה קלאסית ברמה גבוהה. בראשית דרכה, התזמורת כונתה "התזמורת הסימפונית הארץ ישראלית" והייתה מורכבת מכ-70 נגנים, בהנהגתו של הכנר ברונסלב הוברמן. עם הקמת מדינת ישראל ב-1948, התזמורת שינתה את שמה ל"התזמורת הפילהרמונית הישראלית". בשנותיה הראשונות, היא התמודדה עם קשיים כלכליים רבים. אך במשך השנים, צברה התזמורת הישגים מרשימים והפכה לגאוות תרבות לאומית. כיום היא נחשבת לאחת מתזמורות הבכירות והמצליחות בעולם, עם כ-120 נגנים מצטיינים ממגוון רקעים תרבותיים.

התזמורת כיום

התזמורת הפילהרמונית מרבה להופיע ברחבי העולם וטובי המוזיקאים מנצחים עליה. אחד מהמנצחים המפורסמים של התזמורת הוא זובין מהטה, שהיה המנהל המוזיקלי של התזמורת. תחתיו עבד המנצח שלום רונלי ריקליס, שהיה עוזרו של מהטה, ובשנת 1984 הוא הקים את התזמורת הפילהרמונית הישראלית הצעירה המאחדת נגנים צעירים מוכשרים מכל רחבי הארץ. אולם הבית של התזמורת הוא היכל התרבות בתל אביב, משנת 1957 ועד היום. בכל שנה נוהגת התזמורת לנגן גרסה מיוחד להמנון הלאומי של מדינת ישראל, התקווה. מזכ"ל התזמורת הנוכחי הוא יאיר משיח, שמונה לתפקיד בינואר 2023.

שיאים שכבשה התזמורת

התזמורת הפילהרמונית כבשה לאורך השנים שני שיאים מרגשים:

  • המסע הארוך ביותר: בשנת 1960 התזמורת ערכה סיבוב הופעות מקיף בעולם.
  • קהל המאזינים הגדול ביותר: באוגוסט 1988 הופיע התזמורת בפארק הירקון בתל אביב מול קהל שנאמד בכמאה אלף איש. זהו מספר המאזינים הגדול ביותר שנכח בקונצרט קלאסי בישראל.

הופעות קרובות של הפילהרמונית: אביב 2024

  • מן העולם החדש בניצוחו של ניקולאי שפס זניידר: 30.03.24, 31.03.24.
  • קונצ'רטו לכינור של בטהובן: תאריכים 04.04.24, 06.04.24, 07.04.24.
  • מוצרט בניצוחו עמנואל ויום: 16.04.24, 20.04.24.

לכל המופעים והפרטים המלאים אנחנו ממליצים לכם לעיין באתר התזמורת הפילהרמונית, שבו תוכלו גם לרכוש את הכרטיסים לקרוא את פרטי המופע המלאים. באתר מתעדכנים כל העת מופעים חדשים.

לסיכום,

התזמורת הפילהרמונית הישראלית היא הרבה יותר מתזמורת מצטיינת. היא משמשת כשגרירה תרבותית של ישראל, מפיצה מסרי שלום וקירוב לבבות, ומעודדת פעילות חינוכית וקהילתית. לאחר 88 שנות קיום, עדיין נחשבת התזמורת כאחת מגולות הכותרת של התרבות הישראלית, והיא צפויה להמשיך ולהנחיל את מורשת המוסיקה הקלאסית לדורות הבאים.

שאלות? אנחנו כאן לענות

מאמרים נוספים באותו נושא

נגישות